loading...

مرجع مسجد غدیر مشهد

بازدید : 0
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 زمان : 14:09


یکی شگردهای پیاده سازی معماری مسجد به کار گیری مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد از تناسبات قدرتمند هندسی در پیکره و طرح آنهاست به گونه ای که پلان مسجد در باب با نمای مسجد پیاده سازی گردیده اند ؛ به ویژه از حیث تناسب این رابطه تنگاتنگ میباشد و اکثر اوقات از تناسبات طلایی مستعمل میباشد درضمن انجام معماری نیز به همین ترتیب می‌باشند.

از این رو در هر مقیاس که ساخته شوند تماشای آن ها برای دیده ناظر خسته کننده وجود ندارد و هیچ سیرتکامل بی قوارگی در وجود آن‌ها چشم نمیشود، تناسبات طلایی اما در معماری مرزو بوم های دیگر آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نیز آیتم به کار گیری قرار گرفته میباشد، ولی با تمرکز و گستردگی معماری اهل ایران اسلامی برابری نمی‌کنند.

ضمن مقاله فوق برخی معتقدند که ضمن رعایت بعد ها استاندارد مسجد، رابطه این تناسبات در پلان و نما چنان توانا میباشد که می اقتدار از روی پلان بنایی را که نمای آن کلا از دربین رفته و ویران شد‌ه‌است را مرمت کرد . نکته مسلم دیگر این که آحاد احجام و ارکان مساجد دارنده فلسفه وجودی ملهم از تعالم قدسی و معنوی اسلامی اند .

گنبد منزل ها غالبا در عصر اسلامی دارنده اساس رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد های چهارضلعی و آن گاه هشت ضلعی و غیره بوده اند که تعبیروتفسیر اندیشمندانه و عارفانه ای دارا هستند، شکل هندسی مبنا گنبد که مکعب صورت میباشد قادر است خویش الهامی از بنای کعبه باشد و در مرحله آنگاه چهار ضلعی تبدیل به هشت و شانزده و سی و دو و آخر و عاقبت دایره و گنبد عرش میباشد که بعضا افضل از بعضا دیگر میباشد.

قاعده هشت وجهی گنبد کنایه از کرسی الهی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و نیز دانا ملائکه و قاعده مربع و چهار کناره هم ، علامت دنیا جسمانی روی زمین میباشد . صورت فرنگی گنبد نیز کنایه از جمال و گلدسته نیز علامت جلال الهی میباشد.

بازدید : 1
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 11:57


گنبد نیز یکی عناصرو خصوصیت های معماری مسجد اسلامی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میباشد و از لحاظ رنگ و صورت ، یکی مهم‌ترین نمادهای عرفانی عالم اسلام میباشد. تیتوس بورکهارت ، دانشمند گران قدر هنر اسلامی ، معتقد بود که دیوارهای مساجد با کاشی های لعاب دار یا این که گچبری دقیق نقوش عربی یادآور رمز عفاف میباشد.

گلدسته در معماری مسجد
کارکرد گلدسته دعوت مسلمین به نماز میباشد. برجی بلند که یا این که بی مسافت ب مسجد چسبیده و یا این که در نزدکی ان تاسیس شده است.گلدسته از سده یازدهم به بعد از آن به موادتشکیل دهنده الحاقی مسجد اضافه شد‌ه‌است و نکته جذاب اعتنا این میباشد که در هیچ یک از مساجد نخستین در شهر های تماما اسلامی عراق بنایی برای دعوت آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد به نماز ساخته نشده بود.

وضوخانه
مسلمان ها پیش از برپایی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نماز بایستی وضو بگیرند ، براین اساس تجهیزات وضو به چنگ آوردن در اکثر زمان ها مساجد وجود دارااست.خصوصا در کشور‌ایران و هند فضای متعددی از تراس با یک استخر گران قدر لبریز می گردد که حکم نوعی چشم انداز را هم داراست . این استخرها از فضای برهنه تراس می کاهند و فضایی رنگارنگ شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بوجود می‌آورند.

بازدید : 1
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 زمان : 15:12


بنای امامزاده اسحاق دارنده مقبره ای ساختمان بلند مسجد غدیر بلوار معلم مشهد مانند میباشد و مدل ساختمان آن مانند بناهای بعد از ظهر سلجوقیان در نصفه قرن هفتم هجری قمری میباشد که در بعد از ظهر صفویه نقشه گنبد به طور کنونی در آمده و درگاههای آن تنگ و کوتاه میباشد . مداقه این سازه به انگیزه آجرها و کاشیهای فیروزه ای روی بقاع میباشد که دارنده خطوط بسیار قشنگ میباشد. دربین این مقبره ضریحی میباشد چوبی و مشبک و باطن آن مرقدی میباشد از ۵ جهت مرتب به کاشی مسجد غدیر فلاحی مشهد های خشتی مربع مستطیل که دارنده قیمت تاریخی میباشد.

ورودی اساسی به سازه از روش یک تراس بسیار بلند و رفیع قابلیت و امکان‌پذیر میباشد که در ضلع شمالی دارنده یک سری حجره ‌میباشد که تولید کننده ، این سازه را با یه خرده چرخش در جهت شمالی جنوبی تاسیس کرده ‌میباشد . در حیاط شمالی که مطرح ترین تراس میباشد کاشیهای هشت گوش فیروزه‌ای خشتی سه سانتیمتری نقش بسته گردیده ‌میباشد و کتیبه مو جود در‌این حیاط زیبایی این حرم را دو چندان کرده ‌میباشد . گنبد منزل نیز که بر روی پلان مربع ساخته شده‌ میباشد با صورت مسجد بابا غدیر مشهد و ظواهر قشنگ به طور قوس عرقچین درآمده ‌میباشد که‌این گنبد جزء گنبدهای عصر صفویه میباشد . در راس گنبد واژه و کلمه جلاله “الله” و در حوالی آن ، طرح‌های گیاهی نقش گردیده‌ میباشد ، لوح روی قبر ، ۱۲ کاشی با مورد لاجوردی میباشد که به خط ثلث روی آن نام صاحب و مالک قبر را نوشته‌اند .

تراس شرقی که روی آن با گچ پوشانیده گردیده ‌میباشد با ترسیم بندی در دو کناره سازه تاسیس گردیده ‌میباشد . تراس مرکزی نیز دارنده ۱۴ رواق میباشد که از روش شمال به آن منش دارااست . بین حرم امامزاده ضریحی چوبی و مشبک قرار داشته ‌میباشد (فعلا بارگاه نو جایگزین بارگاه دیرین گردیده ‌میباشد) . نسب امامزاده سید اسحاق با سه واسطه مسجد بابا قدرت مشهد به موسی کاظم می‌رسد . این امامزاده در اولِ جاده ساوه – قم در ضلع شرقی میدان سرداران ساوه جای دارد .

بنای این امامزاده در شرق ساوه در اولِ جاده آسفالته ساوه به قم جای‌دارد. درین امامزاده فرمان روا سید اسحاق از نوادگان امام موسی کاظم (ع) مدفون میباشد. بنای فوق دارنده مقبره ای ساختمان بلند مانند میباشد و مدل ساختمان آن مانند بناهای بعد از ظهر سلجوقیان در نصفه قرن هفتم میباشد و در بعدازظهر صفویه نقشه گنبد به طور کنونی در آمده و قاعده گنبد از باطن و بیرون برجی و درگاه های آن تنگ و کوتاه میباشد.

بازدید : 2
شنبه 22 ارديبهشت 1403 زمان : 13:14

آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان و در محله لبنان مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد قرار گرفته میباشد. مدل معماری بقاع صائب تبریزی وابسته به زمان صفویان میباشد. تلاش سازندگان آرامگاه بر این بوده که بنای آرامگاه را متناسب با فرصت حیات صائب بسازند.

آرامگاه صائب تبریزی در باغی واقع گردیده که پوشیده از درختان بلند و سرو میباشد که نمادی از شعرهای دل انگیز اویند. رنگ پوسته تشکیل داد بنای آرامگاه صائب، رنگ فیروزه ای آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میباشد که نمادی اصیل در تشکیل داد بناهای آرامگاهی کشور‌ایران به حساب می آید.


میرزا محمد علی صائب تبریزی در سال 1592 میلادی ( 1016 هجری قمری ) در تبریز دیده به جهان گشود و در سال 1676 میلادی در اصفهان وفات یافت. صائب تبریزی را بعداز مرگ در گلشن فردی خودش دفن کردند.

در روزگار زندیه و قاجار، این گلشن رو به ویرانی بنیان و از محلة عباس آباد تنها نامی ما‌نده بود و بس، البته سکوئی در ضلع شمالی گلشن ویران باقی بود و عموم گرد آن انباشته شده، دعا می‌خواندند که به قبر آقا دارای اسم و رسم بود. قبل از آنکه بنای آرامگاه ساخته خواهد شد، بنابر دلایل نامعلوم، جزو موقوفات مسجد لنبان به اکانت می‌آمد

والی وقف جهت فایده برای مسجد، گلشن را اجاره داده بود و مستأجر، قفل بزرگی بر در گلشن زده و هیچ کس حق ورود به آن را نداشت. در سال 1317 مرحوم مدرس جلال همائی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد این جای را حفاری کرد و سنگ قبر صائب و دیگرافراد را پیدا کرد در واقع تا قبل از سال ۱۳۱۷ هیچ کس از وجود مقبرۀ صائب تبریزی خبر نداشت.

غبار بیماری آلزایمر حتی برای دو قرن می تواند چنان پرده بر خواطر برافکند که هیچ تاثیر و آدرس از آنچه روزی بوده میباشد باقی نباشد. آرامگاه این شعر سرا نامی که صرفا دو قرن پیش, از دیار خاکی لبریز کشیده و رفته میباشد به باد بیماری آلزایمر امانت گردیده بود

در سال 1328 مرحوم احمد دست چین معانی در مسافرت به اصفهان از جریان با خبر شد و بعد از برگشت به طهران با ساخت‌و‌ساز داد و فریاد در دولت ها علمی، ادبی و سیاسی، جریانی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد را به‌پا‌کرد که باعث شد وزیر تمدن وقت، جهت مرمت آرامگاه دستوری صادر مبادرت نماید.

بازدید : 2
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 زمان : 10:51

امامزاده حمیده و رشیده خاتون در شهر دُرچه که مسجد غدیر بلوار معلم مشهد در جوار محدوه رسمی جنوب غربی اصفهان و در ۱۲ کیلومتری راس این شهر جای‌دارد،واقع گردیده است .
در کنار آرامستان و گلزار شهدای درچه شهرستان خمینی شهر بنا شده در ۳ کیلومتری این شهرستان و در کنار کلانتری ۱۴ این شهرستان دو امامزاده در یک بقاع به اسم های امامزادگان رشیده خاتون و حمیده خاتون مدفونند.

نسب این دو بانوی محترمه سازه به داستان و نظریه بزرگان محل به امام موسی بن جعفر (ع) میرسد. در ضلع شرقی گلزار شهدای درب امامزاده و گورستان اطرافش، آستان مقدس مسجد غدیر فلاحی مشهد امامزاده حمیده و رشیده خاتون جای دارد. این دو خواهر، دختران امام موسی‌ کاظم (ع) میباشند که هنگامی زیر ستم خلافت بغداد قرار میگیرند، در پی امام زمانشان، یعنی امام رضا (ع) راهی کشور‌ایران میشوند و در‌این حوزه‌ جانشان را از دست می دهند.

بنای فعلی در واقع چهار‌مین سازه و معماری مقبره و ساخت‌و‌ساز امامزاده است. او‌لین حرم این امامزاده که مقبره خشتی با حیاط کوچکی بوده در واپسین نقشه معماری آن در سال ۱۳۷۰ تخریب و بنای تازه با تحت بنای ۱۲۵۰ متر روی مقبره ساخته شد که اکنون نیز ادامه داراست. گنبدش را از متاع آهن و خشت و به‌شکل دوپوش سازه مسجد بابا غدیر مشهد کرده‌اند. طول گنبد از سطح زمین ۲۸ متر میباشد. بارگاه فعلی را به‌مدل بقعه حضرت سید‌الشهدا و به‌شکل شش‌گوش ساخته‌اند و آن را در سال ۱۳۸۷ نصب کرده‌اند. بالای هر ردیف و ذیل گنبد بارگاه را با گچ مقرنس‌کاری کرده‌اند. ولی نوسازی آن هم‌چنان ادامه دارااست.نقره کاری های روی بارگاه هنوز به انگیزه فراهم نشدن نقره و طلاکوب نصب نگردیده میباشد.

در نزدیکی بارگاه ۱۲ ردیف به قطر یک متر و به طول ۹ متر وجود داشته که بالای آن و پایین گنبد به طور مقرنس کچ بری شد‌ه‌است. تالار های همسایه امامزاده نیز حالا در چنگ کاشی کاری است.تالار همسایه این دو امامزاده بزرگوار نیز مزار و مدفن دو شهید زمان تامین مقدس با ‌اسم‌های سید محمد موسوی و سید احمد موسوی میباشد مسجد بابا قدرت مشهد که هرروزه زائران متعددی را به‌سمت خودشان جذب می‌نمایند.

بازدید : 3
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 زمان : 14:54

امامزاده سید ابراهیم ، فرزند امام محمد باقر میباشد مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و در جنوب شرق شهرستان دهلران در پهله زرین آباد جای دارد. بنای تاریخی این امامزاده دارنده قدمتی مرتبط با عصر سلجوقی میباشد. این سازه دارنده گنبد هرمی و نمایی با گره چینی و آجرچینی های زیباست. در کنار بقعه، مرقد فرزندش سید محمد (ع) و قبر آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد خواهرش سیده بی ‌بی زینب (س) جای‌دارد. این امامزداه در حوزه‌ به “سوارهم” یا این که سید ابراهیم دارای شهرت میباشد.


سیدابراهیم فرزند امام محمد باقر (ع) میباشد و مزار او در روستای بردی زرین آباد از توابع شهرستان دهلران واقع گردیده است. به روی مزار این امامزاده بارگاهی سازه گردیده که عمر آن به روزگار سلجوقی می‌رسد. مداخله ‏های اصلی در آن شکل نگرفته و سابق ترین بنای پایدار و فارغ از تخریب استان ایلام میباشد. در بنای امامزاده قبور “بی بی زینب” خواهر وی و “سید محمد” پسر امامزاده سید ابراهیم به طور دو نصیب جدا از هم در اتاق های کنار قرار دارا هستند. این سازه در قبل به رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد دست سادات این حوزه‌ و هواداران اهل بیت ترمیم گردیده و به گذر زمان فرصت پایین لحاظ ارثیه فرهنگی ایلام قرار گرفته میباشد.

معماری بنای امامزاده سید ابراهیم
این سازه با پلانی مربع صورت به مساحت ۶۲۵ متر در منتهی الیه قسمت جنوبی ایوان ایجاد شده است. ورودی سازه مانند اکثر بناهای مذهبی رو به شمال میباشد. ورودی گنبد منزل این سازه کوتاه بوده و بدلیل اینکه برای ورود، اشخاص به موقعیت احترام وارد گنبد منزل شوند. این مدل معماری انجام گردیده‌است. این نوع معماری، خاص اماکن مذهبی عصر اسلامی میباشد. سه طاق هلالی خرد در گنبد منزل چشم می ‌خواهد شد. طول گنبد منزل حدود پنج متر تا تحت جداره اولیه گنبد بوده که مزین به طاق نماهای بسیار بی آلایش و گوشواره ‌هایی در اضلاع آن میباشد.

در ذیل گنبد منزل تعداد چهار روزنه بصورت شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد طاق هلالی گشوده درنظرگرفته شده میباشد. که ضمن پناه نوروروشنایی گنبد منزل شغل تهویه هوا را نیز اعمال می ‌دهد. باطن ایوان و در کنار بنای مهم به به عبارتی مدل معماری در بعدها بسیار خرد مدفن “سید محمد” فرزند سید ابراهیم بصورت غیروابسته و منفک از بنای اساسی جای دارد. این سازه بصورت یک اتاق با گنبد تک جداره‌ ای از نوع “رک” میباشد.

بازدید : 8
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 زمان : 14:10

مسجد جامع سمنان در راءس شهر سمنان واقع گردیده‌است. این مسجد را می قدرت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در زمره ی سابق ترین و قدیمیترین بناهای تاریخی و اسلامی شهر سمنان به شمار آورد که به حق یکی‌از کهن ترین مساجد کشور‌ایران پس از تاریخانه هست.
با اعتنا به گمانه آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد زنی ها و حفاری های سال ۱۳۵۴، این سود نتیجه ها شد‌ه‌است که مسجد جامع سمنان در قرن نخستین هجـری بـر روی خرابـه ي آتشکده ی ساسانی سازه شده اما در حین مجال تعمیرات و تغییراتی در آن صـورت گرفتـه میباشد.

در حکومت عبدالله بن قدمت، ثروتمندان سمنان مسجد کنونی این شهر را ساختند البته این سازه دارنده چندان شکوهی خلا. بعداز آن بارها اشخاص متعددی بر بنای ابتدایی اضافه کردند.

مانند گنبد باختری و شبستان شمالی را خواجه ابوسعید سمنانی و خواجه نظام‌الدین در زمانه رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سلطنت سنجر سلجوقی ساختند و شبستان جنوبی را روضه خوان رکن‌الدین علاءالدوله سمنانی در طول وزارت ارغون‌خان سازه نمود و زیرا فساد به وجود آمده بود، در طی فتحعلی فرمانروا، ذوالفقارخان به تجدید آن پرداخت. مسجد خاوری را خواجه کیقباد بن ملک شرف‌الدین سمنانی ساخته و حیاط متصل به گنبد را خواجه عزالدین محمد بالیچه سمنانی وزیر میرزا شاهرخ شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سازه کرده میباشد.

بازدید : 9
يکشنبه 2 ارديبهشت 1403 زمان : 14:01

میدان شهرداری مدرن که سوابق ای نزدیک به عصر مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد پهلوی نخستین داراست از میادین تاریخی جمهوری اسلامی ایران میباشد که در قبل علاوه بر دارا بودن مفهوم و معنا حکومت مداری، معنای مذهبی نیز داشته میباشد.

در وجه غربی میدان شهرداری آرامستان کهن شهر و مزار معلم ابوجعفر که سازه بر اقوال تاریخی، بخش اعظمی از گیلانیان به واسطه دعوت وی به اسلام گرویده اند به استقرار داشته میباشد مهم‌ترین حرم رشت میباشد که مجاورت پایگاه حکومتی در محوطه ای گورستانی واقع میباشد.

نخست زمان پهلوی نخستین میدان شهرداری آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد رشت دستخوش تغییرات کالبدی کلان ای شد و به ویژه قبرستان و مقبره کهن به واسطه تاسیس بنای بلديه تخریب شوید و مزار ابوجعفر که در‌این منطقه قرار داشت در محدوده حياط داخلی ساختمان نوساز شهرداری قرار گرفت.


خصوصیت های کارکردی و کاربردی پیاده سازی میدان شهرداری
مؤلفه کارکردی و مؤلفه معنایی جای در میدان شهرداری رشت بسیار با یکدیگر در آمیخته اند این میدان به واسطه حضور بنای بلديه بنا شده در اساس اساسی آن، نزد اهل شهر و هر هر کس از آن گذر کرده، نام و نشان و اسم و مضمون‌ گرفته میباشد.
حضور استوار بنای شهرداری که رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با ساختمان بلند ساعتش اشراف خویش را دوچندان می نمایاند کارکرد اساسی این میدان را معلوم می سازد و به تبع آن بخشی از مؤلفه معنایی میدان را صورت می‌دهد.
میدان شهرداری رشت مستطیل صورت میباشد و بر حسب پیكره ذاتی انواع مستطیلی بر راستای مبنا طولی آن تأکید ویژه ای گردیده‌است.
استقرار بنای شهرداری در همین اساس و همینطور امتدادفضایی مسیر موسوم به خیابان شریعتی در زیر میدان به سوی ساختمان بلند ساعت سازه، نامیدن محل استقرار بنای شهرداری را «بالای میدان» توجیه شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد می نماید.

بازدید : 17
دوشنبه 27 فروردين 1403 زمان : 11:58

بنای امامزاده اسحاق دارنده مقبره ای ساختمان بلند مانند مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میباشد و مدل ساختمان آن مانند بناهای بعدازظهر سلجوقیان در نصفه قرن هفتم هجری قمری میباشد که در بعد از ظهر صفویه نقشه گنبد به طور کنونی در آمده و درگاههای آن تنگ و کوتاه میباشد . التفات این سازه به انگیزه آجرها و کاشیهای فیروزه ای روی حرم میباشد که دارنده خطوط بسیار خوشگل میباشد. بین این مقبره ضریحی میباشد چوبی و مشبک و داخل آن مرقدی میباشد از ۵ جهت تر و تمیز به کاشی های خشتی مربع مستطیل که دارنده بها تاریخی میباشد.
ورودی مهم به سازه از روش یک تراس بسیار بلند و رفیع قابلیت و امکان‌پذیر میباشد که در ضلع شمالی دارنده یک‌سری حجره ‌میباشد که آفریننده ، این سازه را با پاره ای چرخش در جهت شمالی جنوبی تاسیس کرده ‌میباشد . در تراس شمالی که وسیع ترین تراس میباشد کاشیهای هشت گوش فیروزه‌ای خشتی سه سانتیمتری نقش بسته گردیده ‌میباشد و کتیبه آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مو جود درین حیاط زیبایی این مقبره را دو چندان کرده ‌میباشد . گنبد منزل نیز که بر روی پلان مربع تشکیل‌شده‌ میباشد با صورت و ظواهر خوشگل به طور قوس عرقچین درآمده ‌میباشد که‌این گنبد جزء گنبدهای زمان صفویه میباشد . در راءس گنبد واژه و کلمه جلاله “الله” و در حوالی آن ، طرح‌های گیاهی نقش گردیده‌ میباشد ، لوح روی قبر ، ۱۲ کاشی با مورد لاجوردی میباشد که به خط ثلث روی آن نام صاحب و مالک قبر را نوشته‌اند .

حیاط شرقی که روی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد آن با گچ پوشانیده گردیده ‌میباشد با ترسیم بندی در دو کناره سازه تاسیس گردیده ‌میباشد . تراس مرکزی نیز دارنده ۱۴ رواق میباشد که از روش شمال به آن راه و روش دارااست . فی مابین حرم امامزاده ضریحی چوبی و مشبک قرار داشته ‌میباشد (اینک بارگاه تازه جایگزین بارگاه سابق گردیده ‌میباشد) . نسب امامزاده سید اسحاق با سه واسطه به موسی کاظم می‌رسد . این امامزاده در اولِ جاده ساوه – قم در ضلع شرقی میدان سرداران ساوه قراردارد .

بنای این امامزاده در شرق ساوه در اولِ جاده آسفالته ساوه به قم قراردارد. درین امامزاده فرمان روا سید اسحاق از نوادگان امام موسی کاظم (ع) مدفون میباشد. بنای فوق دارنده بقاع ای ساختمان بلند مانند میباشد و مدل ساختمان آن مانند بناهای بعدازظهر سلجوقیان در نصفه قرن هفتم میباشد و در بعدازظهر صفویه نقشه گنبد به طور کنونی در آمده و قاعده گنبد از شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد باطن و بیرون برجی و درگاه های آن تنگ و کوتاه میباشد.

بازدید : 22
يکشنبه 26 فروردين 1403 زمان : 15:28

قاعده وطرح زیرین مسجد در جمهوری اسلامی ایران، صورت مسجد غدیر بلوار معلم مشهد چهار گوش دارا‌هستند که متضمن تصور استحکام، استقرارو ایستایی بوده و نمودگار زمین میباشد، که در ابتدا به صورت مدور گنبد منتهی میگردد که دایره بوده و نشان اسمان و قداست عوالم متعال میباشد.
این ساختار چهار گوش ودایره در مسجد اهل ایران، و نهایتاً ترفیع و سوق نگاه به نقطه پایان گنبد، مبین گرانقدر تامل و تغییر و تحول نظام ومرتبه میباشد، یعنی گذار از زمین به عرش و از نقض به کمال و از متناهی به لایتناهی، مناسبات متقابل بین روحانیت فقید فوقانی، که آدم مشتاق آن میباشد و زمین جسمانی که و در آن سکنی دارااست، اینگونه ذکر مسجد غدیر فلاحی مشهد میگردد.
در آیگاه مسجد اهل ایران از خارج تا باطن میانسرای آن دارنده یک منزلت بندی فضایی یا این که سلسله مراتب میباشد.
در آغاز یک فضای گشوده به اسم “واشـدگاه” یا این که “پیشگاه” مسجد میباشد که به پیشخان می پیوندند.
“پیشخان”، فضای کبیر جلوی سردر مسجد اهل ایران میباشد.
بعد”درگاه” مسجد یا این که به عبارتی فضای ذیل سردر میباشد که با یک”کنه”سرپوشیده می‌گردد.
از درگاه که بگذریم به “هشت” یا این که “هشتی” و آنگاه به “دالان” می رسیم و این دالان مارا به “میانسرای” مسجد می‌رساند. در بخش اعظمی از مسجدها نمی قدرت یک راست از هشتی به میانسرا رسید و بایستی از دو ” دالان ” در دو سوی آن سپری شد. به‌این سیرتکامل به فضای باطن مسجد احترام نهاده میگردد.
در شرایطی‌که وضوخانه مساجد کشور‌ایران در پیشگاه آن نباشد، در کنار دالان که هشتی را به میانسرا می‌رساند، مکان میگیرد.
در حال حاضر به میانسرا می‌رویم. در چهار نمای آن حیاط هایی فی مابین هر پهلو میبینیم که مطرح ترین آن‌ها، ایوانی میباشد که در راستای محراب میباشد و به “مقصـوره” شیوه داراست. این مسجد بابا غدیر مشهد تراس “پیشان” اسم داراست. گاه این تراس به عبارتی مقصوره مسجد می‌شود.
در بیشتر جاها، مقصوره دارنده یک گنبدخانه در پشت شبستان میباشد.
در کنار و در دو سوی گنبدخانه ها، گاه شبستان ردیف دار بوده که به آن “چهل ردیف” میگویند و یا این که “تنبی” بوده میباشد.
تنبی تالارهای کشیده و بی ردیف بوده که دیوارهای بلندی داشته گاه در کنار گنبدخانه، مکان ویژه ای به اسم “کناره” برای افرادی که همسایه و کناره نشین مسجد می شدند، ساخته می گردیده است.
کناره، محرابی ویژه خـودش داشته و مکان کوچکی بوده که با یک “دارآفرین” یا این که “نرده” از شبستان مستقل گردیده است.
در مساجد کشور‌ایران خلال محراب اساسی، چند محراب در قسمت های دیگر آن و حتی روی ردیف ها با گچ یا این که سنگ مطرح ترین حیاط مسجد به شبستان رو به قبله رویه می‌یابد.
به این سیرتکامل راستای محراب و قبله از نمای میانسرای مسجد به طور کامل پر‌نور میباشد.
در برخی مساجد کشور ایران مسجد بابا قدرت مشهد که شبستانی میباشد و گنبد ندارد، محراب در شیستان چهلستونی مکان میگیرد.


تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 34
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 314
  • بازدید سال : 1200
  • بازدید کلی : 1200
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی