هنگامی حرف از تربیت است، سه کلمه و واژه تربیت، آموختن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و اخلاق، ارتباطی نزدیک و گاهی مترادف و هم معنی پیدا می کنند؛ لذا به بازرسی نقاط اشتراک و افتراق این سه واژه و کلمه می پردازیم. یاددادن، مصدر باب تفعیل میباشد که از ماده (ع ـ ل ـ م) مشتق گردیده است و در لغت به معنای تعلیم میباشد. راغب اصفهانی می گوید:
آموختن به اموری اختصاص دارد که با تکرار و فراوانی همپا باشد، به طوری که از آن، اثری در ذهن متعلم به وجود آید. برخی در بیان آن گفته اند: یاد دادن آگاه کردن نفس برای تصور معانی می باشد و تعلم با خبر شدن نفس بر آن میباشد. (راغب اصفهانی، 1332، ماده علم؛ زبیدی، 1414ق، ماده علم)
از تربیت نیز تعاریف متعددی ارائه شده که این تفاوت ها ناشی از اختلاف درخصوص ریشه این کلمه و واژه میباشد. بعضی آن را مشتق از «رب» میدانند و تربیت را مناسب با آن تمجید می کنند. فیومی در المصباح المنیر خیال نشان کرده که در صورتیکه کلمه «رب» به غیر عاقل مضاف شود، به مضمون مالک هست؛ ولی در شرایطی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد که به عاقل مضاف خواهد شد، به معنای سید است.
ابن فارس در مقاییس اللغه معنای آن را در زمینه ی سه معنا میداند:
اصلاح الشیء: در شرایطی که به صاحب و مالک و خالق و مالک یک چیز، رب گفته شود، با پیش بینی این اصل بوده می باشد؛ چون این سه اصلاحگر عبد و مملوک خود هستند. 2. ضرورت الشیء یا ملازمت با آن است که حفظ مداوم از شیء هست، و با معنای قبلی آن، مناسب میباشد و موقعیت تدریج و ادامه را در زمینه ی تربیت، ضروری می نماید. 3. ضم الشیء للشیء که آن نیز با مفاهیم پیشین، مناسبت دارد و پیوستن و اضافه شدن و گردآوری شدن چیزی با چیز دیگر را می رساند. (ابن فارس، 2001: ج4، ص18)
در صحاح، معانی مالک، اصلاح کننده و آحاد کنند رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ه برای این واژه مذکور میباشد. (جوهری، 1407: ماده ربب)
تعریف راغب در مفردات، نسبتاًً مجموع معنی ها ذکر شده را در گزاره ای کوتاه خلاصه کرده است:
الرب شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد فی الأصل التربیه وهو إنشاء الشیء حالً فحالاً إلی حدِّ التمام (راغب اصفهانی، 1332 ش: ماده ربب).
هنگامی حرف از تربیت است، سه کلمه و واژه تربیت، آموختن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و اخلاق، ارتباطی نزدیک و گاهی مترادف و هم معنی پیدا می کنند؛ لذا به بازرسی نقاط اشتراک و افتراق این سه واژه و کلمه می پردازیم. یاددادن، مصدر باب تفعیل میباشد که از ماده (ع ـ ل ـ م) مشتق گردیده است و در لغت به معنای تعلیم میباشد. راغب اصفهانی می گوید:
آموختن به اموری اختصاص دارد که با تکرار و فراوانی همپا باشد، به طوری که از آن، اثری در ذهن متعلم به وجود آید. برخی در بیان آن گفته اند: یاد دادن آگاه کردن نفس برای تصور معانی می باشد و تعلم با خبر شدن نفس بر آن میباشد. (راغب اصفهانی، 1332، ماده علم؛ زبیدی، 1414ق، ماده علم)
از تربیت نیز تعاریف متعددی ارائه شده که این تفاوت ها ناشی از اختلاف درخصوص ریشه این کلمه و واژه میباشد. بعضی آن را مشتق از «رب» میدانند و تربیت را مناسب با آن تمجید می کنند. فیومی در المصباح المنیر خیال نشان کرده که در صورتیکه کلمه «رب» به غیر عاقل مضاف شود، به مضمون مالک هست؛ ولی در شرایطی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد که به عاقل مضاف خواهد شد، به معنای سید است.
ابن فارس در مقاییس اللغه معنای آن را در زمینه ی سه معنا میداند:
اصلاح الشیء: در شرایطی که به صاحب و مالک و خالق و مالک یک چیز، رب گفته شود، با پیش بینی این اصل بوده می باشد؛ چون این سه اصلاحگر عبد و مملوک خود هستند. 2. ضرورت الشیء یا ملازمت با آن است که حفظ مداوم از شیء هست، و با معنای قبلی آن، مناسب میباشد و موقعیت تدریج و ادامه را در زمینه ی تربیت، ضروری می نماید. 3. ضم الشیء للشیء که آن نیز با مفاهیم پیشین، مناسبت دارد و پیوستن و اضافه شدن و گردآوری شدن چیزی با چیز دیگر را می رساند. (ابن فارس، 2001: ج4، ص18)
در صحاح، معانی مالک، اصلاح کننده و آحاد کنند رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ه برای این واژه مذکور میباشد. (جوهری، 1407: ماده ربب)
تعریف راغب در مفردات، نسبتاًً مجموع معنی ها ذکر شده را در گزاره ای کوتاه خلاصه کرده است:
الرب شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد فی الأصل التربیه وهو إنشاء الشیء حالً فحالاً إلی حدِّ التمام (راغب اصفهانی، 1332 ش: ماده ربب).