این آیه بطور آشکار، به پا داشتن نماز را به عنوان میثاقی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد معرفی کرده که از بنی اسرائیل، دوشادوش مسأله عبادت آفریدگار و خوبی به والدین گرفته شدهاست. که این خود بیانگر التفات نماز در شریعت حضرت موسی (علیه السلام) هست.
طبری در تعبیروتفسیر خود، قسم امام باقر (علیه السلام) را در زمینه ی این آیه نقل میکند که حضرت فرمود: یهود و منافقین، مردم را به اقامهی نماز و دادن زکات امر میدادند ولی خود اعمال نمیدادند پس معبود فرمان داد به آنها که با مسلمانان تصدیق کنندهی رسول باشند و اقامهی نماز کنند[11]
ضمن آیهها، روایاتی نیز وجود دارد که بدین نوشتهی علمی اشاره دارند. در روایت آمده می باشد که معبود به موسی (علیه السلام) میفرماید: بر تو باد نماز! زیرا آن جایگاهی خاص نزد من داراست مسجد غدیر فلاحی مشهد و نزد من پیمانی محکم داراست. همین طور در خطابی دیگر به حضرت موسی (علیه السلام) دستور داده می گردد فی مابین مردم خود امامت نمازشان را به ذمه بگیرد: «ای موسی در نمازشان و آنچه اختلاف داراهستند امام باش»[12] از اینرو میاقتدار بهره گرفت که نماز در شریعت حضرت موسی نیز وجود داشته هست و دعا و نیایش وقت ها معینی داشته که براساس زمانهای برگزاری مراسم عمومی قربانی در معبد تعیین میشدهاست.[13]
نماز در دین مسیحیت
در زمینه ی حضرت مسیح علی پیامبرّنا و آله و علیه السلام آیاتی درسوره مریم، نشانگر اجرا این عبادت الهی، توسّط آنحضرت هست. خود حضرت عیسی(علیه السلام) فرمودند: «و اوصانی بالصلوة و الزکاة»[14] یعنی تولید کننده متعال من را به نماز سفارش کرده که نه تنها نماز بخوانم بلکه نماز را در جامعه بسط دهم.
حضرت مسیح (علیه السلام) در جای دیگر میفرمایند: درست به شما می گویم: چیزی به شرف آخرت رسانندهتر و در عوض حوادث فقید امداد کنندهتر از نماز پیوسته نیست و چیزی به خدا مسجد بابا غدیر مشهد رحمان نزدیکتر از آن نیست. پس آنرا بپا دارید و بر آن بیفزائید، نسبت به هر شغل خیر که به آفریدگار نزدیک میکند، باز نماز بدو نزدیکتر و برگزیدهتر میباشد.[15]
دکتر احمد شلبی در کتاب خود میگوید: «مهمترین عبادات نزد مسیحیان روزه و نماز است، البته محدودهی آنها متفّق علیه نیست، بخش اعظمی از مسیحیان معتقدند که انتظامات و قانون در روزه و نماز از روی اراده میباشد نه اجباری. مسیحیان هفت نماز در روز و شب دارند که عبارتند از: نماز صبحگاهان (بکور) و نماز ساعت سوم و ششم و نهم و یازدهم و دوازدهم مسجد بابا قدرت مشهد و نیمهی شب. و اهتمام و اعتنا آنها به نماز، بیشتر از روزه هست و نماز، ترتیبی خاص ندارد.»
این آیه بطور آشکار، به پا داشتن نماز را به عنوان میثاقی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد معرفی کرده که از بنی اسرائیل، دوشادوش مسأله عبادت آفریدگار و خوبی به والدین گرفته شدهاست. که این خود بیانگر التفات نماز در شریعت حضرت موسی (علیه السلام) هست.
طبری در تعبیروتفسیر خود، قسم امام باقر (علیه السلام) را در زمینه ی این آیه نقل میکند که حضرت فرمود: یهود و منافقین، مردم را به اقامهی نماز و دادن زکات امر میدادند ولی خود اعمال نمیدادند پس معبود فرمان داد به آنها که با مسلمانان تصدیق کنندهی رسول باشند و اقامهی نماز کنند[11]
ضمن آیهها، روایاتی نیز وجود دارد که بدین نوشتهی علمی اشاره دارند. در روایت آمده می باشد که معبود به موسی (علیه السلام) میفرماید: بر تو باد نماز! زیرا آن جایگاهی خاص نزد من داراست مسجد غدیر فلاحی مشهد و نزد من پیمانی محکم داراست. همین طور در خطابی دیگر به حضرت موسی (علیه السلام) دستور داده می گردد فی مابین مردم خود امامت نمازشان را به ذمه بگیرد: «ای موسی در نمازشان و آنچه اختلاف داراهستند امام باش»[12] از اینرو میاقتدار بهره گرفت که نماز در شریعت حضرت موسی نیز وجود داشته هست و دعا و نیایش وقت ها معینی داشته که براساس زمانهای برگزاری مراسم عمومی قربانی در معبد تعیین میشدهاست.[13]
نماز در دین مسیحیت
در زمینه ی حضرت مسیح علی پیامبرّنا و آله و علیه السلام آیاتی درسوره مریم، نشانگر اجرا این عبادت الهی، توسّط آنحضرت هست. خود حضرت عیسی(علیه السلام) فرمودند: «و اوصانی بالصلوة و الزکاة»[14] یعنی تولید کننده متعال من را به نماز سفارش کرده که نه تنها نماز بخوانم بلکه نماز را در جامعه بسط دهم.
حضرت مسیح (علیه السلام) در جای دیگر میفرمایند: درست به شما می گویم: چیزی به شرف آخرت رسانندهتر و در عوض حوادث فقید امداد کنندهتر از نماز پیوسته نیست و چیزی به خدا مسجد بابا غدیر مشهد رحمان نزدیکتر از آن نیست. پس آنرا بپا دارید و بر آن بیفزائید، نسبت به هر شغل خیر که به آفریدگار نزدیک میکند، باز نماز بدو نزدیکتر و برگزیدهتر میباشد.[15]
دکتر احمد شلبی در کتاب خود میگوید: «مهمترین عبادات نزد مسیحیان روزه و نماز است، البته محدودهی آنها متفّق علیه نیست، بخش اعظمی از مسیحیان معتقدند که انتظامات و قانون در روزه و نماز از روی اراده میباشد نه اجباری. مسیحیان هفت نماز در روز و شب دارند که عبارتند از: نماز صبحگاهان (بکور) و نماز ساعت سوم و ششم و نهم و یازدهم و دوازدهم مسجد بابا قدرت مشهد و نیمهی شب. و اهتمام و اعتنا آنها به نماز، بیشتر از روزه هست و نماز، ترتیبی خاص ندارد.»