loading...

مرجع مسجد غدیر مشهد

بازدید : 18
دوشنبه 23 بهمن 1402 زمان : 13:34

هندسه و نقوش اسلامی، تجلی تقدس در مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد معماری مسجد میباشد. نقوش شکسته هندسی یا این که گره و یا این که نقوش اسلیمی مانند مقرنس ها و کاربندی ها همه در فرهنگ و تمدن و هنر اسلامی دارنده رده خاصی بوده و راز و سر بخش اعظمی در محتوا و مظاهر پیاده سازی آن ها پنهان میباشد. از همین رو این نقوش در معماری اهل ایران به ویژه در نمای مسجد کاربرد کبیر ای پیدا کرده اند.
قانونی بندی:
قانونی بندی یکی اشکال طریق ها در پیاده سازی معماری سنتی و یکی‌از گونه های هنر کاربندی به حساب آورده می شود که با غرض تزیین و پوشش بناها جهت تقسیم آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سطح رمز درب، زیرگنبد ، حیاط ها و… به اشکالی مانند شمسه ، ترنج پاباریک و هفتی تبدیل میگردند و در فرایند آتی با تزییناتی همانند کاشی هفت رنگ ، کاشی معرق و یا این که خشت و… پوشیده می گردد

کاشی و کاشی کاری :
از‌آنجا که صورتگری و مجسمه سازی و رسم گونه های جاندار در اسلام مکروه شمرده گردیده‌است هنرمند مسلمان در تزیین مساجد صورت گل و گیاه را تغییر تحول داده و حالتی نمادین به آن ها بخشیده میباشد ، این دستور تشاتی از دقت به قانون ها شرع مقدس و تاسی از آن بوسیله هنرمند مسلمان میباشد.

نکته پوسته دقت در اینجا این میباشد که آن‌ها دراین مورد به اوصاف پردیس نیز نظری داشته اند. و درین راستا نقوش اسلیمی وارد کاشی کاری اهل ایران شد و این نقوش خوشگل در طرح کاشی سنتی که همواره زینت قسمت معماری این میهن به ویژه مساجد بوده میباشد به نیکی نمود یافته.

کاشی کاری رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در کشور ایران از مهم‌ترین مظاهر بروز مفاهیم معنوی و عرفان در هنر به‌حساب می‌آید و طرح کاشی اهل ایران سنتی در تزیینات مساجد و اماکن مذهبی ما رکن اساسی را انجام می نماید اما این تزیینات اکثر اوقات در پیاده سازی نمای بیرونی مسجد کاربرد داشته میباشد ، اما در نمای داخلی مسجد هرچه بی آلایش خیس ، نیکو خیس میباشد و افراط دراین مورد ها نیز سیب تضعیف روح اسلامی در معماری مسجد شود. در معماری مسجد اهل ایران از کاشی دکوری استعمال میشد.

که سبب به پیاده سازی های خیره و مسحور کننده دیوارها و سقف ها شد‌ه‌است و به کار گیری از کاشی فیروزه ای از قرن 10 به خیال و خاطر رنگ دوستداشتنی فیروزه ای برای کاشی اهل ایران لعابدار شناخته شد هنرمندان استارت به استعمال از تکنیک کاشی معرق در اواخر عصر ایلخانیان (قرن سیزدهم) کردند که در آن صفحه ها کاشی با برش کاشی ها با رنگ شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد های متفاوت براساس سرمشق و به کارگیری از گچ مایع تحت عنوان چسب ساخت شد.

هندسه و نقوش اسلامی، تجلی تقدس در مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد معماری مسجد میباشد. نقوش شکسته هندسی یا این که گره و یا این که نقوش اسلیمی مانند مقرنس ها و کاربندی ها همه در فرهنگ و تمدن و هنر اسلامی دارنده رده خاصی بوده و راز و سر بخش اعظمی در محتوا و مظاهر پیاده سازی آن ها پنهان میباشد. از همین رو این نقوش در معماری اهل ایران به ویژه در نمای مسجد کاربرد کبیر ای پیدا کرده اند.
قانونی بندی:
قانونی بندی یکی اشکال طریق ها در پیاده سازی معماری سنتی و یکی‌از گونه های هنر کاربندی به حساب آورده می شود که با غرض تزیین و پوشش بناها جهت تقسیم آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سطح رمز درب، زیرگنبد ، حیاط ها و… به اشکالی مانند شمسه ، ترنج پاباریک و هفتی تبدیل میگردند و در فرایند آتی با تزییناتی همانند کاشی هفت رنگ ، کاشی معرق و یا این که خشت و… پوشیده می گردد

کاشی و کاشی کاری :
از‌آنجا که صورتگری و مجسمه سازی و رسم گونه های جاندار در اسلام مکروه شمرده گردیده‌است هنرمند مسلمان در تزیین مساجد صورت گل و گیاه را تغییر تحول داده و حالتی نمادین به آن ها بخشیده میباشد ، این دستور تشاتی از دقت به قانون ها شرع مقدس و تاسی از آن بوسیله هنرمند مسلمان میباشد.

نکته پوسته دقت در اینجا این میباشد که آن‌ها دراین مورد به اوصاف پردیس نیز نظری داشته اند. و درین راستا نقوش اسلیمی وارد کاشی کاری اهل ایران شد و این نقوش خوشگل در طرح کاشی سنتی که همواره زینت قسمت معماری این میهن به ویژه مساجد بوده میباشد به نیکی نمود یافته.

کاشی کاری رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در کشور ایران از مهم‌ترین مظاهر بروز مفاهیم معنوی و عرفان در هنر به‌حساب می‌آید و طرح کاشی اهل ایران سنتی در تزیینات مساجد و اماکن مذهبی ما رکن اساسی را انجام می نماید اما این تزیینات اکثر اوقات در پیاده سازی نمای بیرونی مسجد کاربرد داشته میباشد ، اما در نمای داخلی مسجد هرچه بی آلایش خیس ، نیکو خیس میباشد و افراط دراین مورد ها نیز سیب تضعیف روح اسلامی در معماری مسجد شود. در معماری مسجد اهل ایران از کاشی دکوری استعمال میشد.

که سبب به پیاده سازی های خیره و مسحور کننده دیوارها و سقف ها شد‌ه‌است و به کار گیری از کاشی فیروزه ای از قرن 10 به خیال و خاطر رنگ دوستداشتنی فیروزه ای برای کاشی اهل ایران لعابدار شناخته شد هنرمندان استارت به استعمال از تکنیک کاشی معرق در اواخر عصر ایلخانیان (قرن سیزدهم) کردند که در آن صفحه ها کاشی با برش کاشی ها با رنگ شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد های متفاوت براساس سرمشق و به کارگیری از گچ مایع تحت عنوان چسب ساخت شد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 981
  • بازدید کلی : 981
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی